marți, 16 februarie 2021

România mea

România mea este țara oamenilor de caracter.

Nu poți, astăzi, să reconstruiești România cu oameni care nu înțeleg diferența dintre bine și rău, adevărat și fals sau drept și nedrept.

Nu poți, astăzi, să cheltui timp din viața ta pentru a te minți spunând că deși ,,tovarășii lideri" nu sunt ceea ce trebuie....totuși ne obligă dragostea de țară să tolerăm obrăznicia și prostia lor.

Toți oamenii se nasc liberi și au dreptul la fericire.

Toți oamenii au dreptul să trăiască alături de oameni cu valori comune.....nimic nu ne ține/obligă să cheltuim timp din viața noastră alături de proști/mitocani/mahalagioi/hoți/impostori/avari/frustrați/criminali...etc.

Cred că putem să construim/reconstruim România noastră......o țară europeană care să își păstreze identitatea culturală în concordanță cu  ideile umaniste moderne.....doar cu oameni de CARACTER.

OMUL DE CARACTER nu are vârstă sau neapărat origine socială înaltă.

Omul de caracter ești chiar tu:

-cel care respectă pentru a fi respectat

-cel ce refuză minciuna și impostura

-cel care face diferența dintre bine și rău, urât și frumos sau drept și nedrept

-cel care te omenește și te ajută fără să aștepte răsplată

-cel care nu desconsideră alte culturi/neamuri

,,Omul nou" creat de comuniști este o calamitate istorică.......OMUL  DE  CARACTER este cel ce reconstruiește România mea.

Elena Panaite

duminică, 10 ianuarie 2021

- Prezentare generală - „Mohamed et Charlemagne” de Henri Pirenne

       
  „Mohamed et Charlemagne” de Henri Pirenne

 - Prezentare generală-



      drd.  Elena Mona Panaite

Henri Pirenne (1862-1935) istoric medievist belgian este autorul lucrării: 

„Mohamed et Charlemagne” unde afirmă răspicat, argumentează ideea revoluționară că fără Mohamed, Carol cel Mare nu ar fi fost împărat.

Când a căzut Roma sau modul de viață roman? Când s-a făcut trecerea de la Antichitate la Evul Mediu și care au fost cauzele care au generat acest fapt istoric? 

În secolul VII, atunci când lumea antică romană cade sub invazia arabă, cădere care stopează, înăbușe comerțul pe Mediterana pentru că arabii își îndreaptă privirea spre Bagdad.

Invaziile popoarelor germanice nu au produs același efect, nu au făcut să dispară sau să devină nefuncțional modul de viață roman bazat pe legea romană pentru că germanicii îi admirau pe romani.


În prefața  scrisă de Jacques Pirenne aflăm faptul că boală crâncenă ce avea să-l doboare pe Henri Pirenne s-a declanșat în ziua înmormântării fiului său cel mare (Henri Edouard Pirenne) zi în care savantul a lăsat pe biroul său manuscrisul de 300 de pagini a cărții (4 mai 1935).


Sfârșitul Antichității și începutul Evului Mediu l-a preocupat dintotdeauna pe H. P. În întreaga sa activitate științifică acesta arătând ce urme adânci lăsaseră instituțiile imperiului Roman târziu asupra celor din Epoca Francilor. 

În 1922 a publicat în ,,Revista belgiană de filologie și istorie”un articol intitulat ,,Mohamed et Charlemagne” unde își susține teza. A urmat o activitate științifică susținută, pentru ași susține teza.

Mohamed et Charlemagne cuprinde cele mai originale și tinerești idei care „colcăiau în mintea” savantului.



Lucrarea este structurată în 2 părți:


Partea I, „Europa Occidentală înainte de islam”,  care ne vorbește despre:„Continuitatea civilizației mediteraniene în Occident după migrațiile germanice” , aflăm despre „România înaintea năvălirilor germanice” respectiv faptul că multă vreme împărații au așezat armata pe frontierele imperiului pentru al proteja de atacurile barbare dar această măsură în timp nu a mai fost eficientă. Populația imperiului a scăzut, soldații vor fi mercenari, aveau nevoie de barbari pentru munca câmpului. Germanicii intră în imperiu ca să-l slujească și ,,beneficiind de el” se transformă în romani. 

În „Migrațiile” ne prezintă modul în care Imperiul își pierde teritoriile occidentale în favoarea barbarilor germanici în cursul mileniului V.

Pirenne consideră că aceste cuceriri s-au datorat pasivității populației imperiului incapabilă de rezistență ,,lipsită de spirit civic, disprețuindu-i pe barbari dar gata să le suporte jugul” .O situație ciudată se găsea și în tabăra barbarilor care ,,în loc să-i urască, îi admirau,, pe romani .

România trăiește datorită populației care a deprins un model cultural pe care toată lumea și-l dorește, și laicii și Biserica. Evident că există un regres în artă, litere, știință. În mijlocul acestor transformări există o forță organizatorică Biserica pentru care Imperiul există încă, și demnitarii ei se recrutează doar dintre fostele familii senatoriale.


State barbare au trei caracteristici: sunt absolutiste, laice și au drept bază administrativă fiscul și tezaurul public și aceste caracteristici sunt romane sau cel puțin bizantine.

Iustinian (527-565) este împăratul care a refăcut  din Mediterana un lac roman. Basileul care domnea în Constantinopol exercită încă o autoritate teoretică asupra Imperiului, el nu mai guvernează dar domnește. 

Capitolul II tratează ,,Situația economică și socială după năvăliri și navigația mediteraniană” .

Aflăm că regimul persoanelor și al pământului a rămas același de dinaintea năvălirii barbarilor. Impozitele funciare rămân identice ceea ce ne spune că nu s-a produs nicio răsturnare profundă. Comerțul cu grâu continuă. Vița de vie este cultivată. Păstrarea valorii monedei romane dovedește stabilitatea situației economice. Comerțul și orașele joacă un rol considerabil în viața economică, socială și culturală.

Occidentul și Veneția își împart supremația navală cu Siria unde ajungeau caravanele din India, China și Arabia. Se simte o intensă circulație a mărfurilor. Se comercializau: papirus, mirodenii, ulei mătăsuri și sclavi.

Circulația aurului arată o mare activitate economică. Comerțul extern este dominat de sirieni și evrei dar existau și mari neguțători locali. Comerțul practicat era ,,individualist de tip roman”. Unde se face comerț? În orașe. Existau și târguri dar puterea economică era în orașe. Milano în vremea lui Teodoric avea 30.000 locuitori.

Economia antichității continuă.

Regele percepe taxe pe circulația mărfurilor, taxele sunt percepute de agenți care știu să scrie și să citească. 

Poșta se menține drumurile și podurile romane încă există.


Moneda de aur a lui Constantin circula în tot imperiul, barbarii au păstrat-o. Regii germanici bat monedă cu efigia împăratului.

În concluzie, în Occident avem mari cantități de aur în condițiile în care nu existau mine de aur. De unde este acest aur? A venit în Occident prin intermediul comerțului.


Mohamed et Charlemagne



 Citate:

  1. „Așa cum se prezintă sub formă de ciornă, ultima lucrare a tatălui meu cuprinde ideile sale cele mai originale, cele mai îndrăznețe, cele mai tinerești, cele ce clocoteau în mintea lui în ajunul morții sale.”  JACQUES  PIRENNE  în Prefața lucrării Mohamed și Carol cel Mare, traducere Sanda Oprescu, Editura Meeridiane, București 1966, pg.

  2. ,,Nu se mai pune problema ca Imperiul să se mai închidă pentru barbari. Populația scade, soldatul devine mercenar. Este nevoie de barbari pentru munca la câmp și pentru armată.” pg. 14.

  3. De îndată ce au pătruns, au și adoptat limba și totodată religia sa,...ei se confundă încet-încet cu populația Imperiului.” pg.14

  4. ,,....în loc să-i urască, îi admirau. Tot ce dorea era să se stabilească în Imperiu și să se bucure de avantajele oferite de acesta.” pg. 16

  5. ,,Imperiul nu și-a luat nici o precauție împotriva lor, înafară de legea lui valentinian și Valens din 370 sau 375 care interzicea sub pedeapsa cu moartea căsătoria dintre barbari și romani.” pg.17

  6. De fapt, tot Occidentul a devenit un mozaic de regate barbare: ostrogoți în Italia, vandali în Africa, suevi în Galicia, vizigoți în Spania și la Sud de Loara, Burgunzii în valea Ronului.” pg. 24

  7. „Împăratul nu a dispărut din punct de vedere juridic.” pg .24

  8. „   în mijlocul decadenței o singură forță morală rezistă: Biserica, iar pentru Biserică, Imperiul există încă.”pg.33

  9. Dacă privim ansamblul acestor regate barbare, descoperim trei caracteristici comune: sunt absolutiste, laice și au drept bază administrativă fiscul și tezaurul public.” pg. 43

  10. ,,NOTE I. în sec IV apare cuvântul România pentru a desemna toate țările cucerite de Roma. Eug. ALBERTINI, L Empire romain în colecția Peuples et civilisations”, publicată sub îngrijirea lui L. HALPHEN și Ph. SAGNAC T.IV. Paris, 1929, p.388”   la pg 56. 

  11. ”Comerțul și orașele joacă un rol considerabil în viața economică, socială și intelectuală.” pg 71

  12. „Sistemul de organizare roman pare a fi păstrat.” pg.76

  13. „E nevoie de imense cantități de papirus pentru a ține registrele fiscului.” pg.80

  14. „În orice caz, marea circulație a aurului ne obligă să admitem o intensă activitate de export.” pg. 85

  15. „Comerțul, așa cum exista în Imperiu înainte de năvăliri, s-a menținut deci cu siguranță și după ele.” pg. 87

  16. „Citindu-l pe Grigorie de Tours avem dimpotriva impresia ca ne aflam intr-o epoca de comerț urban.” pg. 88

  17. „Perceperea taxelor era încă posibilă pentru că regele dispunea de agenți care știau să scrie și să citească…” pg. 89

  18. „Economia imperiului s-a păstrat.” pg.90

  19. „...Tot acest aur a venit fără întrerupere în Occident datorită comerțului…” pg.93










duminică, 15 noiembrie 2020

DRIS

 DRIS un vis spulberat de Ilie Verdeț.


Destinul a vrut că o mână de oameni să fi luptat timp de 5 ani pentru a construi un vis de libertate.
Nu pentru ei, nu pentru a fugi dintr-o țară unde totalitarismul era în plină ascensiune......ei au luptat pentru a arăta că totul este posibil
Visul acesta DRIS, vis măcelărit de Ilie Verdeț, a fost o școală unde s-au format caractere.

Vor urma multe dezvăluiri despre oameni, fapte, atitudini

Elena Mona Panaite



duminică, 8 noiembrie 2020

cauza noastră



Cauza pentru care luptăm noi, membrii Asociației „TORȚA” este:
rezistența, națiunii române, prin cultură, eleganță, adevăr și viziune pentru viitor.


Avem nevoie de o reformă morală a societății românești.


Cazul femei ucise/incendiate sper să facă pe cititorii acestei pagini să stea strâmb și să judece drept.
1. Victima avea doar 8 clase.....dacă ar fi frecventat școala, dacă făcea măcar o școală de meserii....probabil nu ajungea să lucreze în industria ,,prostituției.
2. Această femeie este doar victima călăului său sau este și victima societății, a familiei sale sau a școlii?
3. Avem nevoie de o reformă morală: educația se bazează pe 3 piloni (familie, școală și societate) atâta timp cât toate mijloacele mass-media fac din prostituție/șmecherie o virtute (vezi zecile de emisiuni tv unde grotescul, șmecheria și prostituția sunt încurajate)....degeaba în familie și în școală încercăm să educăm copiii spre bine, frumos și adevăr.
Avem nevoie de REFORMĂ MORALĂ!

Elena Panaite

președinte Asociația „Torța”

8.11.2020

luni, 22 iunie 2020

Crezul meu pentru Rep. Moldova




  • Trebuie sau NU trebuie să mai finanțăm Rep. Moldova așa cum am făcut-o ani de zile?
  • Efortul nostru de a susține financiar Rep. Moldova a fost observat de cetățenii republicii?
  • Cetățenii Rep. Moldova apreciază România și pe români?
Am lansat această discuție pe on-line pentru a vedea care sunt opiniile românilor.

Sun întrebări fundamentale pe care trebuie să le aducem în atenția opiniei publice și să discutăm deschis, TOȚI, despre toate aceste subiecte.....de ce? Pentru că noi am plătit.

V-aș aduce zeci de argumente pentru a-mi susține opinia dar vă voi lăsa pe voi să găsiți răspunsurile....nu uitați politica este o artă ....și un popor nu se conduce doar după percepte ideologice/politice sau interese economice sau militare. Un popor înseamnă chemarea sângelui.

Dacă există un singur român, acolo în Rep. Moldova, care crede în România atunci, pentru acela, trebuie să luptăm până la capăt...așa gândește un patriot.

Elena Panaite
președinte Asociația TORȚA




sâmbătă, 20 iunie 2020

Zoe Dumitrescu Bușulenga sau maica Benedicta



De curând am redescoperit-o pe Zoe Dumitrescu Bușulenga sau maica Benedicta. 

Știți, există un timp pentru toate și D-zeu în desăvârșirea lui știe când trebuie să descoperim sau să aflăm lucruri, dacă este prea repede, poate nu le înțelegem dacă este prea târziu, de ce le-am mai aflat? 

Așa că există un timp pentru toate și eu acum am redescoperit-o pe Zoe Dumitrescu Bușulenga și vreau să vă spun care a fost crezul ei: ,,Trebuie să ne păstrăm identitatea, să ne păstrăm valorile și modelele. 

Un popor fără modele se prăbușește,,.....Dincolo de faptele mari sau mici ale unui om în viață contează doar ceea ce poți să lași după tine într-o formă pozitivă, adevărată......(restul mesajului este în film)


Elena Mona Panaite

președinte Asociația TORȚA



miercuri, 10 iunie 2020

Afirmarea culturală a unui popor


Afirmarea culturală a unui popor este mai importantă decât teritorialitatea sa.



          Oamenii, românii, nu mai au simțul ridicolului....și acest fapt este o tragedie.
          Cred că avem nevoie de EDUCAȚIE în cel mai profund și serios mod.
          Adulții de la care te aștepți să fie înțelepți, raționali, cu mintea limpede sunt, de prea multe ori,  promotorii unor idei și atitudini greșite. 
          Astăzi prostia a devenit virtute.
          Văd cum lipsa de educație/știință de carte îi transformă pe mulți oameni și îi pune în situația de a nu ști să distingă între bine și rău, adevărat ți fals, alb și negru sau corect și incorect.
          Acest primitivism îi face pe oameni să raționeze doar pe frecvența:

,,- Mie ce-mi dai?”
„- Eu ce câștig din asta?”
„-Dar tu ce avantaj ai?”
sau
„ Vrei să te căpătuiești și tu?”

           Cred că a fi patriot înseamnă să-ți iubești țara, concetățenii și cultura (setul de principii pe care le prețuiești). 
           Cred că a fi patriot poate înseamnă să muncești din vocație, gratuit, zi de zi la construirea/ promovarea unui set de valori sociale pe care concetățenii tăi să le aplice zi de zi în viața lor (modul în care respectăm omul, credințele acestuia, proprietatea sa și dreptul fiecăruia de a munci).

           Avem nevoie de o revoluție la nivelul educației.
           Trebuie să definim corect scopul și rolul educației în România.
           Cu ce începem?

Elena Mona Panaite
președinte Asociația TORȚA


joi, 14 mai 2020

SIMȚUL RIDICOLULUI


Ar trebui să-l avem cu toții, adică să ne crape obrazul de rușine dacă ne facem de râs susținând inepții sau dacă ne afișăm în posturi vulgare, grosolane.
Dar s-a întâmplat ceva în societatea românească de după 1989, rușinea a dispărut.
Cred că mediile (tv-ul, radioul și fosta presă scrisă) care a prezentat și prezintă prostia ca fiind normalitate și tupeul ca fiind virtute …. a reușit să facă dintr-un popor blajin și cald o haită de grobieni.
Știu, nu toți românii sunt așa dar dacă te uiți mai atent la postările din mediul virtual, unde vezi România reală….te cutremuri, aproape te îngrozești când vezi gospodinele cum își dau cu părerea cu infatuare despre tot și toate fără să poată să aducă în sprijinul teoriilor susținute decât multă prostie și superficialitate.
Acum toți știu totul despre vaccin….deși toți beneficiază de binefacerile vaccinului încă de la naștere……
Facebook a făcut și face lucruri minunate, pot să țin legătura cu prieteni dragi aflați la mare distanță, pot să descopăr imagini din locuri unde, probabil, nu voi ajunge vreodată, pot …….și pot să constat cum prostia este atât de puternică și atacă în haită.
Știu, nu vă vor plăcea aceste gânduri scrise de mine…..dar cred că cineva trebuie să spună răspicat: așa cum la o mână degetele sunt diferite așa sunt și oamenii, adică gradul lor de inteligență este diferit, gradul de cunoaștere este diferit, gradul de decență este diferit…...și în ultimul timp, sub protecția anonimatului și a studiilor înalte făcute la ,,școala vieții,, sau la ,,Oxford,, …..văd cu durere câtă mediocritate există în secolul XXI.
Înainte să vă revoltați și să-mi dați o replică prostească vă rog să vă căutați carnetul de note din școala generală….și să nu considerați că o diplomă universitară obținută la vreo facultate obscură vă dă dreptul să fiți obraznic…...ce carte ați citit ultima dată? Sper că nu maculatură.
Elena Panaite

Primăvara de Vâță Daniela Mi a adus azi primavara Un buchet de ghiocei. M-a- ntrebat tare grăbită Ce -o să vreau să fac cu...