Dumnezeu, soarta sau destinul fac ca unii oameni să treacă cu ușurință prin cele mai grele încercări și să lase în urma lor nu doar case, palate, averi nenumărate ci mai ales să lase în urma lor MITUL, povestea, legenda.
Ei bine REGELE notru, Ferdinand Întregitorul, a avut un astfel de destin.
Drumul nu a fost ușor, de multe ori nici nu se întrezărea. Dezamăgirile au curs una după alta dar, cu toate acestea, el a fost cel ce a girat ROMÂNIA MARE.
Mulți au vrut să-i minimalizeze rolul sau să-l facă desuet, alții s-au gândit că o trădare tipic bizantină s-ar potrivi la vremi de cumpănă, căci nu-i așa, oricine râvnește la putere și totuși, doar unul este REGELE tuturor românilor.
Avea șă știe tânărul prinț de 28 de ani că această țară va fi opera sa? Nu.
Se spune că era un om riguros, ușor timid, ca să-l puteți înțelege și percepe vă puteți gândi la Regele Mihai, nepotul său.
Timiditatea nu este o carență cum nici tupeul nu este o certitudine a tăriei de caracter.
Acest rege elegant și riguros a girat și construit România Mare. Fără el nici un plan nu ar fi dat roade.
Multumesc Maria ta!
miercuri, 28 martie 2018
marți, 27 martie 2018
pentru ca o imagine face cat 1000 de cuvinte
Privind imaginile de pe cărțile poștale din secolul trecut, mai exact din anii 20 ai secolului XIX, înțelegem starea de spirit ce se simțea, se trăia, se manifesta în România.
O fi fost propagandă, o fi fost și știința de a contura o ideologie dar mai mult era crezul fiecărui român.
România este frumoasă deci prin tot ce a fost, este și sperăm că va fi. De ce? Pentru că a reușit să-și construiască un viitor prin curaj.
Ce vă spune această imagine?
Totul!
luni, 26 februarie 2018
TEATRU EXPERIMENTAL de Elena Mona Panaite
Multă vreme am privit lumea.
Am încercat să înțeleg de ce oamenii gonească după iluzii. Ce caută ei și ce caut eu. Am înțeles că fiecare căutăm un strop de iubire asezonat cu siguranță și măreție.
În această carte veți găsi o bucățică din lumea noastră, a mea și a ta, cu mărețiile și decăderile ei, cu strălucire și mizerie, cu victorii și înfrângeri.
Am încercat să privesc lumea din toate unghiurile, sub toate aspectele și am înțeles că acest lucru este aproape imposibil și că doar împreună putem să zugrăvim lumea noastră. Da. Și am mai înțeles ceva. Fără să realizez la început am găsit mijlocul de a exprima/experimenta/zugrăvi/defini, împreună, o părticică din noi.
Aici vă propun un teatru experimental unde toți împreună trăim și experimentăm arta, bucuria de a dărui și expune sentimente, idei, idealuri.
Vă propune, prin intermediul a 4 piese de teatru experimental (care pot alcătui un întreg, un tablou social, situații de viață, adevăruri trăite sau auzite care probabil vă sunt cunoscute) să fiți actor, scenarist sau chiar regizor .
Finalul vă aparține.
Tu, cititorule, vei duce acțiunea acolo unde dorești. Tu vei construi o multitudine de lumi, oameni, situații pe care le vei vizualiza cu ochii minții și le vei trăi cu fiecare vibrație a sufletului tău.
Dacă după ce vei citi aceste rânduri, vei cunoaște aceste personaje și a doua zi te vei gândi cum te-ai fi descurcat, tu, într-o situație similară, atunci, am reușit să facem împreună o frântură de teatru experimental.
Teatrul nu se întâmplă doar pe o scenă înaltă, în fața publicului cu decor, efecte sonore și cortină. Nu. Teatrul este un medicament al sufletului care te poate însoți, provoca și îndruma.
Tu ești regizorul sau scenaristul, eroul pozitiv sau negative. Ai libertatea deplină de a construi, zi de zi, minut de minut, povestea începută de mine.
Viața este o scena imensă iar noi jucăm zilnic în diverse piese de teatru.
Atemție! Se ridică cortina
GASITI CARTEA AICI. Este gratis.
GASITI CARTEA AICI. Este gratis.
CITEȘTE, VISEAZĂ, EXPERIMENTEAZĂ !
duminică, 25 februarie 2018
marți, 30 ianuarie 2018
Verii Zappa și criza diplomatică eleno-română
de: Aris Zisopol
master anul I, 2017-2018
Facultatea de Istorie, Universitatea Bucuresti

Născut
în data de 23 august 1800, la Labovo, Epirul de Nord[1],
Evanghelie Zappa va fi cel care va contribui la lupta de eliberare a poporului elen
de sub dominație otomană, la consolidarea statului Român modern, dar și la
renașterea spiritului olimpic.
Realitatea însă, este că: s-a născut pe
teritoriul Epirului de Nord(regiune aflată actual în Albania), a făcut studiile
în orașul Ioannina(aflat pe teritoriul Greciei de astăzi), era de religie
ortodoxă, a luptat în Războiul de Independență alături de Etherie(fapt pentru
care a fost răsplătit cu diferite distincții), s-a stabilit în Țara Românească
a cărei cetățenii a obținut-o și de unde a supravegheat neîncetat asupra
situației politice din Grecia, a efectuat mai multe acțiuni caritabile în toate
cele trei state amintite[2], dintre acestea alegându-și două să-i ofere
liniștea eternă.
Contrar tuturor acestor elemente, el s-a
autointitulat cetățean balcanic și a oferit următoarea mărturisire: „eu nu
aparțin unei țări, dar sunt al tuturor!”; prin extrapolare, dacă îmbinăm
declarația cu argumentele de mai sus, opținem prototipul cetățeanului european.[3]
Decide să se implice în afacerile din
principatele nord-dunărene, însă consideră că trebuie să continue studiile, așa
dar pleacă la Paris la College de France unde face cursurile de agronomie
alături de Cercul Revoluționar Român: Ion Ghica, Al. I Cuza, C.A. Rosetti, M.
Kogălniceanu, N. Bălcescu, C. Negruzzi, G. Bibescu etc.
Ajuns
în Regatul Român, el se stabilește în orașul Brăila, cunoscut pentru puternica
comunitate elenă și preia în arendă mai multe terenuri agricole în zona
Bărăganului din care reușește să câștige un profit triplu față de suma
investită. Câștigul îi permite să achiziționeze o casă în București[4],
unde înființează Hotelul Athena, aflat pe Calea Moșilor, aproape de Piața
Sf.Gheorghe. Treptat acesta achiziționează proprietățile agricole, ajungând la
uimitoarea suprafață de 15.000 de hectare, care cuprindeau pe lângă pământul
arabil și pădurile și lacurile din apropiere[5].
Această
măsură îi permite să se dezvolte și deschide o fabrică de alcool medicinal și
una dintre cele mai mari mori de făină
din țară cu 12 pietre.
Averea
lui crește considerabil într-un timp foarte scurt, asigurandu-i acestuia un loc
în elita națională(aspect remarcat încă din 1848 prin apartenența acestuia la
Comisia pentru Agricultură a Guvernului Provizoriu)[6]
și chiar devine un apropiat al domnitorul Alexandru Ioan Cuza care, în drumul
său spre Constantinopol, se oprește la conacul de la Broșteni și îl consultă cu
privire la reforma agrară.
După
dezvoltarea economică rapidă în zonă, Zappa decide să se mute în actuala
localitate Broștenii Noi, unde clădește un conac, considerat la vremea aceea
unul dintre cele mai frumoase din Țara Românească.
Imaginea
lui Evanghelie Zappa este consolidată și prin acțiunile sale caritabile
desfășurate atât în România, cât și în Albania și Grecia în diferite domenii
precum: educație, sport, religie, armată, cultură și dezvoltare socială.
Nu
trebuie să uităm mai ales contribuția financiară considerabilă pe care a
oferit-o în scopul înființării Academiei Române, a Ateneului și a dezvoltării educației prin redactarea de
manuale școlare dar și prin oferirea de burse celor care aduceau contribuții
științifice în acest domeniu.

Trebuie
menționat că au fost un număr de patru ediții Olimpice(1859, 1870, 1875 și
1888-1889), toate organizate din averea moșierului, după cum se poate observa
ultimele trei postmortem. 1865 se remarcă ca fiind un an trist, an în care marele
filantrop Evanghelie Zappa trece la cele sfinte, lăsând însă averea ca moștenire
vărului Constantin în scopul de a continua actele sale caritabile și mai ales competițiile
sportive.
Edițiile
următoare nu s-au organizat cum se dorea, o dată la patru ani precum în
antichitate, din cauza vremurilor tulburi dar, datorită muncii moștenitorului,
s-a reușit purtarea ștafetei olimpice.
Pe
durata celor 27 de ani de la dispariția lui Evanghelie, Constantin Zappa a
îndeplinit cu precizie dorinţele testamentare ale vărului său, chiar mai mult,
a contribuit esențial la sporirea averii[7].
Moare la finele anului 1891, lăsând cu câteva luni înaintea decesului redactat
un testament, în conformitate cu care, cerea ca cea mai mare parte a averii să
fie dată în folosul statului elen, executor testamentar fiind numită chiar
Epitropia Zappa[8].
Sumele de bani rezultate din arendarea moşiei Broşteni din județul Ialomiţa
urmau a fi investite în restaurarea și întreținerea mai multor şcoli de
agricultură din Thessalia şi Epir. Statul român primea câteva donaţii pentru
administrarea bisericii şi a şcolii din Broşteni, precum şi a spitalului din Urziceni,
dar sumele erau nesemnificative în comparaţie cu cele care urmau a fi alocate
instituțiilor elene.
Inevitabil
au apărut și conflictele pe această enormă avere; moştenitorii originari din
partea lui Evanghelie Zappa, copiii fraților lui, porniseră imediat în procese
succesorale la momentul morţii lui Constantin, ei cerând anularea testamentului
şi numirea lor ca moştenitori de drept[9].
După
o lungă perioadă neîntreruptă de discuţii în care Ministerele de Externe ale
celor două state nu au avut puterea să ajungă la un numitor comun, Grecia ia
decizia radicală să întrerupă relaţiile diplomatice cu România la date de 3/15
octombrie 1892. Al. Lahovary, ministrul de externe român, a avut o atitudine
constantă referitoare la afacerea Zappa, acesta refuzând un arbitraj diplomatic,
variantă propusă necontenit de Grecia, luptă pentru a se lăsa procesul să-şi urmeze
cursul firesc în justiţie[10].
Motivul
ruperii relaţiilor diplomatice este pus sub semnul îndoielii, din cauza
„împrejurările interne” din Grecia, mai exact, puternica criză financiară care
a lovit peninsula balcanică. Presa acelor vremuri investighează în detaliu problema
Zappa, fiind adusă la lumină o serie de momente dificile ale evoluţiei ei:
decesul lui Evanghelie, prevederile testamentului său, problemele generate de
acesta, care au adus în cele din urmă la criza diplomatică eleno-română. Marile ziare românești,
indiferent de orientarea ideologică, au speculat tratativele dintre cele două
state, invocând și o sumedenie de temeri și păreri nesustenabile, cum ar fi
ideea potrivit căreia întreruperea relaţiilor cu România ar fi beneficiat de
concursul Rusiei, căreia Guvernul elen i-a împuternicit apoi protecţia supuşilor
săi aflaţi pe teritoriul român. Rubricile dedicate
afacerii Zappa au reprezentat un interes tot mai mare pentru publicul român,
situație foarte bine exploatată de gazetari mai ales în luna octombrie, pentru
ca mai apoi frecvenţa lor să scadă treptat până la sfârşitul lui decembrie.
Începând cu prima lună a anului 1893, niciun ziar nu mai face referiri la aceste
evenimente, deşi conflictul dintre Grecia şi România nu era încă încheiat[11].
Pe
durata a patru ani, 1892-1896, tensiunile dintre cele doua state au continuat
dar, treptat după acest ciclu olimpic, totul a revenit la normalitate, iar
problema marii averi a fost soluționată prin împărțirea ei între nepoții lui
Evanghelie, Aademia Română și Comitetul Olympiilor[12].
Bibliografie
·
ALEXANDRESCU Horia,
Olimpiadele lui Zappa, București, Editura Vivaldi, 2016.
·
DRĂGULIN Gheorghe I.,
Evanghele Zappa, Aspecte inedite din viața, din activitatea și din initiative
reînființării Jocurilor Olimpice, București, Editura Lumina Tipo, 2014.
·
ULINICI ATANASIU Laura, Afacerea ZAPPA în ziarele conservatoare „Timpul” și „L’independance
Roumaine” (1892), în revista Bibliotecii Academiei Române, Anul 1, Nr. 1,
ianuarie - iunie 2016.
·
GEORGYTSOIANNI N.
Evanghelia, Παναγής Α. Χαροκόπος (1835-1911). Η ζωί και το έργο του, Atena, 2000.
·
MAN Ioan, Monografia Comunei
Ion Roată, Ediția a II-a, Slobozia, Editura Helis, 2012.
[1] Horia Alexandrescu, Olimpiadele
lui Zappa, București, Editura Vivaldi, 2016, p.19.
[2] Gheorghe I. Drăgulin,
op.cit, p.68.
[3] Horia Alexandrescu, op.
cit., p.23.
[4] Evanghelia N.
Georgytsoianni, Παναγής Α. Χαροκόπος (1835-1911). Η ζωί και το έργο του,
Atena, 2000, p. 63-84.
[8] Laura Ulinici
Atanasiu, Afacerea ZAPPA în ziarele
conservatoare „Timpul” și „L’independance Roumaine” (1892), în revista
Bibliotecii Academiei Române, Anul 1, Nr. 1, ianuarie - iunie 2016, p. 20.
joi, 25 ianuarie 2018
pictură și social-media
Social media.

Dacă omul contemporan suferă de ceva atunci el suferă de singurătate. O singurătate ciudată. Un soi de singuri împreuna cu încă câteva milioane de oameni.
Social media este locul pe unde am navigat astăzi. De ce?
Probabil pentru că așa găsesc informație proaspătă și interesată și mai ales
pentru că, social media, este singurul loc unde eu sunt provocată să discern
între adevăr și minciună. Aici nimeni nu-mi spune ce și cum să consider că este
adevărat sau fals.
Este un loc al luptelor de idei, al confruntărilor de
situații, așa cum este și viața, nimic prestabilit, totul în desfășurare.


Adrian Ghenie , probabil cel mai bine vândut artist plastic român al momentului face următoarea afirmație: "Nu cred în figurativ. De îndată ce începe să imite, să descrie ceva, atunci un tablou este mort. Acesta este momentul când ucizi pictura.″
Ce este? Ce reprezintă?
Tot soiul de rețele care înlesnesc comunicarea sau reușesc
să ne izoleze total.

Dacă omul contemporan suferă de ceva atunci el suferă de singurătate. O singurătate ciudată. Un soi de singuri împreuna cu încă câteva milioane de oameni.


Tot în social media raportându-mă la propriile nevoi și
curiozități (asta ține de educația căpătată în familie sau în școală) mi-am
aruncat ochii peste câteva articole/interviuri ale unor artiști plastici, apoi
m-am uitat la o serie de tablouri ale unor pictori consacrați în istoria și
mentalul colectiv al acestei comunități, mutate mai nou în social media.
M-a frapat un
fragment, o afirmație ce aparține unui pictor contemporan care încearcă să
explice, prin viziunea lui, ce înseamnă pictura modernă.


Adrian Ghenie , probabil cel mai bine vândut artist plastic român al momentului face următoarea afirmație: "Nu cred în figurativ. De îndată ce începe să imite, să descrie ceva, atunci un tablou este mort. Acesta este momentul când ucizi pictura.″
Și pentru că viața noastră, anturajul nostru, totul, este
la scară globală și musai în social media, astăzi vă voi provoca.
Vreau să știu cum interpretați, ce simțiți când vizualizați
tablourile pe care le-am expus mai jos.
Sunt tablouri ce reprezintă diverse școli de pictură,
zugrăvesc momente istorice diferite și reprezintă o parte din eu-l nostru
creativ și de expresie artistică. Tablourile vorbesc de români și România lor.
Etichete:
Aman,
arta,
Asociația torâa,
Elena Panaite,
Ghenea. social media,
Grigorescu,
Nicolae Grigorescu,
Pelmuș,
pictori,
pictură,
Theodor Aman,
torâa,
torta
luni, 22 ianuarie 2018
luni, 15 ianuarie 2018
,,Hora de la Aninoasa,, de Theodor Aman
Aflată în fața unei provocări, mai mult decât în fața uni referat, ce trebuie să fie bine/corect conceput pentru a obține o notă/calificativ, mi-am amintit că în urmă cu ceva timp eram profund impresionată de ceea ce descoperisem în vizită fiind la casa Aman. Voi reda mai jos impresiile trăite atunci.
Ieri am fost in vizita la casa lui Theodor Aman, pictorul si omul de cultura Theodor Aman.
Încă de la intrarea în casă te întâmpină Zeus, un Zeus ce-mi pare cunoscut. În holul mare pictorul a scris o poveste sau un manifest?
Într-o perioadă în care se descopereau minunile Sumerului, pe când tehnica și știința făceau primii pași importanți, pe când biserica pierdea din importanță în toată Europa Occidentală (sec XIX) și omul a schimbat sintagma "crede și nu cerceta" cu "tot ce nu se poate demonstra nu există", tânărul Theodor Aman și-a propus să schimbe paradigme, să aducă idei noi în ceea ce privește arta, istoria, viața socială și identitatea națională.
Spun toate acestea pentru că picturile și simbolurile din casă sunt o pledoarie pentru a susține aceste idei și idealuri enunțata mai sus.

Apoi simbolul Mihai Viteazu în doua ipostaze, ideea unirii ca singur ideal și intrarea în capitală a voievodului simbol....și toate acestea în vremea în care poporul și liderii locului erau obișnuiți cu plocoanele la Istambul, bârfa și intrigile absolut necesare pentru a dobândi puterea și ați păstra capul pe umeri....... poporul de la nord de Dunăre nu-și prea punea problema identități naționale.....
Brâul cu dragoni ce păzesc comoara cunoașterii și a viziunii ne dau dimensiunea
simbolurilor cu care a lucrat Aman.
Alternanța verde roșu din brâurile amplasate cu tâlc, atât pe orizontală cât și pe verticală, fac trimitere la un contract cu eternitatea pe care pictorul l-a dobândit.

Theodor Aman este extrem de actual, este un spirit liber și înalt. La seratele organizate de el venea lumea bună, inclusiv regina Elisabeta.
Theodor Aman a fost mason. Nu știu ce reprezintă masoneria astăzi dar știu că momentul 1848 la nivel european este opera masoneriei. Masonii erau burghezii, intelectualii, cei ce doreau să se afirme social și politic, ei nu-i reprezentau pe marii latifundiari (moșieri, nobili, regi) în saloanele cărora nu aveau acces. Așa că, încet, încet, burghezia, în marile centre universitare din vest, a pus bazele unei mișcări menite să ridice societatea.

Casa Aman este mult mai mult decât v-am povestit aici.....și sper să vă fi făcut curioși să o vizitați.
În București, și în toată țara, sunt multe lucruri (opere de artă, muzee, biblioteci) ce pot să ne ofere gratis multă cunoaștere și înțelepciune, păcat ca noi (prin formatorii de opinie, tv, spectacole, radio) alergăm spre subcultură, manele ieftine, lucruri slabe.
Aceasta a fost prima mea întâlnire cu Aman. Târziu, foarte târziu dar mai presus de orice este faptul că ajungi să cunoști, să înțelegi și apoi să te transformi.
Pe parcurs informațiile aflate despre tot ce a reprezentat Aman și epoca sa s-au diversificat, au prins contur, și am descoperit familia burgheză căreia îi aparținea, planurile de viitor avute de aceasta pentru tânărul Aman ce avea să fie sortit, credea familia, unei vieți dedicate negoțului. A urmat decizia acestuia de a studia artele plastice si resemnarea familiei sale care, firește, la susținut pentru că studiile în capitala Iluminismului însemnau și bani.
Aman a deschis Academia de Arte Frumoase din Iași și apoi pe cea din București. A condus Școala Academistă, a fixat reperele în cadrul cărora s-a manifestat pictura în epoca moderna la gurile Dunării.
Cred ca el reprezintă perfecțiune pentru curentul pe care l-a dirijat. Această afirmație o susțin cu tablourile pe care l-ea pictat și mesajele criptate în interiorul acestora. Temele sale au fost diverse: portrete, peisaje, care cu boi, natură moartă, flori, animale, scene istorice, grafică, etc, dar și cu lucrările de sculptură în lemn (se pot viziona în cadrul Muzeului Aman – deschis încă din 1908).
Pânzele sale sunt adevărate mesaje menite să clarifice opțiunile politice ale generației sale: Atacul de noapte, Proclamarea Unirii, Izgonirea turcilor la Călugăreni, Vlad Țepeș și solii turci, Unirea Principatelor, Tudor Vladimirescu etc. Înafara picturilor cu tematică istorică Aman pictează portrete dar și interioare, flori, aspecte de viață cotidiană.
,,Hora de la Aninoasa,, face parte din același discurs complex și limpede. Bucuria străbate întreaga atmosferă. Pare a fi o zi mare unde oameni îmbrăcați în straie populare dansează mulțumiți fiind de frumusețea zilei pe care o petrec împreună. Să fie o nuntă? Nu, pentru că lipsește mireasa. Să fie o zi de sărbătoare importantă din calendar? Se poate sau nu. Nu se văd lăutarii dar forța degajată de mișcarea celor înlănțuiți în dans creează senzația că muzica este acolo.
Pe cerdacul casei impunătoare în fața căreia se desfășoară jocul participăm la o discuție interesantă între el și ea. O fată privește, din pridvor, melancolică, spre cei ce joacă frenetic. Probabil așteaptă să fie chemată la joc.
Pe margini doi bărbați admiră jocul și sunt serviți cu băutură de un copilandru iar în stânga tabloului, de unde vine și lumina, un bărbat acompaniază o femeie. Ea își urmărește din priviri copilul de o șchioapă iar el patronează, prin postură, întreaga adunare petrecăreață.
,,Hora de la Aninoasa,, Theodor Aman
Tabloul este inundat de lumină. Este o lumină puternică, caldă. Un alt element interesant este umbra dansatorilor. Acest joc de lumină și umbră mă face să cred ca hora să pornit înainte de orele amiezii.
Ce compoziție frumoasă? Satul românesc bogat frumos, mândru care-și petrece cu joc și bucurie existența! La prima vedere așa am fi tentați să credem dar noi știm că Aman folosește simboluri pentru a creia mândria și simțământul național doar că acolo nu este pictat satul românesc, acolo este pictată o elită care a organizat o petrecere țărănească. Elita aceasta este mîndră și liberă, elita aceasta are case mari cu ferestre mari în acea perioadă istorică. Elita aceasta în zi de vară nu-și pune problema să fie la muncă. Elita aceasta nu poartă opinci și nu este desculță. Elita aceasta reprezintă un ideal pe care Aman îl zugrăvește pentru țara sa unde 80% dintre oameni sunt lucrători ai pământului.
Aman spune tuturor că satul românesc arată așa deși realitatea epocii sale este alta.
Sunt și alte tablouri memorabile ale lui Aman. Toată opera sa a fost traversată de mesaje, simboluri, idealuri spre care societatea sa trebuia să fie ghidată. Aman, alături de ceilalți artiști și intelectuali ai vremii, a creat un simțământ de mândrie națională.
P.S. ,,Hora de la Aninoasa,, a fost o sursă de inspirație pentru foarte mulți artiști. Unii au recunoscut acest lucru, alții nu. Din seria artiștilor specializați în executarea unor reproduceri ușor reinterpretate este și Ioan Roman.
,,Hora de la Aninoasa,, de Ioan Roman
Nu știu ce valoare are exercițiul de reinterpretare a temei lui Aman expus mai sus dar cred că este un tablou căruia îi lipsește cu desăvârșire mesajul. Contrastul prea puternic între diversele tonuri de vopseluri folosite, lipsa proporțiilor anatomice ale personajelor precum și lipsa amănuntelor de decor, lumina brutal aruncată ce nu îmbracă toată atmosfera tabloului în căldura unei vieți lipsită de griji (și plină de vise și bunăstare), toate acestea mă fac să văd în această expunere o pânză sortită doar exercițiului plastic.
Elena Panaite
Elena Panaite
Etichete:
academista,
arta,
Bucuresti,
Elena Panaite,
Hora de la Aninoasa,
Ioan Romana,
Muzeul Aman,
pictor,
Romania,
Theodor Aman
Locația:
România
joi, 11 ianuarie 2018
Bismarck, diplomație în Europa
Panaite Elena Mona
Master I
1848-1849 a adus în Imperiul Habsburgic un curent nou, liberalismul, s-a
pus capăt perioadei lui Metthernich și a aranjamentelor dirijate de acesta în
cadrul Congresului de la Viena din 1815.
Firește că națiunea română a sperat, alături
de alte națiuni ale imperiului, ca năzuințele ei de autodeterminare,
emancipare, etc să prindă contur.
Actul de creiere a Dublei Monarhii consfințite
de Constituția din decembrie 1867, devenit de facto din momentul încoronării ca
rege al Ungariei a lui Francisc Iosif I la 8 iunie 1867, a purtat măsura unei
deziluzii pentru români.

Tot prin politica pașilor mărunți făcuți de
elita maghiară s-a ajuns la situația în care celelalte națiuni, decât cea
maghiară, din teritoriul administrat de Pesta să nu se bucure de drepturile și
libertățile de care se bucurau națiunile din teritoriul administrat de Viena.
Cu toate acestea împăratul/regele a reuși să
impună: înlăturarea iobăgiei pe
cuprinsul dublei monarhii, codul penal austriac și îngrădirea unor privilegii
date unor stări sociale.
Treptat s-a văzut că împăratul avea autoritate
totală mai mult asupra guvernului din Viena față de cel din Pesta, că dorințele
de identificare și afirmare ale Pestei erau incomodate de conviețuirea în
cadrul dublei monarhii.
Ce a dus la această situație? La o primă
vedere putem spune că lobby-ul elitelor maghiare ar fi fost foarte puternic.
Situația este mult mai complexă și își are rădăcinile
în situația geo-politică din regiune, în sistemul de alianțe și interese care
evolua în Europa la acea dată.
De ce cred că un stat, care ocupă al doilea
loc în Europa ca întindere, după Rusia și al treilea ca număr de populație după
Rusia și Germani, ajunge să-și erodeze coeziunea și autoritatea centrului
asupra întregului teritoriu mai mult din pricina situației internaționale decât
datorită talentului și implicării unei parți din populația acestuia? Pentru că
dacă la 1849 Imperiul a fost salvat de alianța cu Rusia acum acest sprijin nu
mai este oportun în același timp la granița de vest se întărește și preia
conducerea lumii germane un alt stat, Prusia.
Prusia a dispus de un strateg politic
inegalabil, Bismarck. El a început să demoleze sistemul instituit de Congresul
de la Viena (1815), să înlocuiască politica conservatoare a lui Metternich la
nivel de Imperiu Habsburgic dar și de
echilibru european prin dezlănțuirea unui nou concept Realpolitik.
Bismarck privea politica asemeni unei afaceri
personale. A introdus votul universal masculin și a dezvoltat cel mai sigur și
puternic sistem economic din Europa care a funcționat vreme de 60 de ani.
Cariera lui Bismarck, ascensiunea sa și ideile
sale politice, lucrurile făcute de acesta sunt oarecum contradictorii. El a
respins vehement ideea ca parlamentul din Francfurth să ofere coroana imperială
germană regelui Prusiei ca după mai bine de 20 de ani, după ce el, Bismarck,
realizează unificarea lumii germane să-i ofere această coroană regelui Prusiei.
Inițial regele l-a desemnat prim-ministru pe
Bismarck pentru că era sătul de starea de gâlceavă și lipsă de consens din rândul
clasei politice prusace.
Acum conceptul de Realpolitik a înlăturat ideea
de armonie între monarhii Europei și realizarea unei politici de menținere a
echilibrului de forțe. Prusia prin Biemarck a înlăturat ideile liberale și și-a
impus politica prin forță (războaie). Europa va deveni un vast teritoriu
dominat de intrigi și competiție în condițiile în care tehnica a făcut ca modul
de a purta războaie să difere de secolul trecut.
După congresul de la Viena avem un aranjament
între statele Europei bazat pe respectul pe care și-l purtau Curțile Răsăritene
(Prusia-Austria-Rusia), un sistem de alianțe bazat pe relațiile de familie
(diferența dintre apelativul frate și prieten în convorbirile dintre monarhi,
vezi psihoza lui Napoleon) și un echilibru european al puterii (bazat pe o politică
mai veche inițiată de cardinalul Richelieu).

Iată cea mai bună definire a modului de
lucru/acțiune folosit de Bismarck: ,,După ce s-a întors de la Biarritz, Bismarck
a întocmit în plan de acțiune, corespunzător scopului pe care și-l stabilise cu
cea mai mare claritate: neutralizarea lui Napoleon al III-lea. Împăratul
Franței se aștepta la un război lung și istovitor al Prusiei, prin urmare,
războiul împotriva Austriei trebuia să fie scurt, fulgerător, pentru ca armata
prusacă să se elibereze și să fie pregătită de a acționa pe Rin, înainte ca
Napoleon al III-lea să-și poată veni în fire. Pentru ca războiul să dureze
puțin, erau necesare două condiții: în primul rând, ca armata austriacă să fie
obligată să lupte pe două fronturi, în al doilea rând, imediat după primele
victorii asupra armatei austriece, să se ofere Austriei pacea, punându-se
condiții minime și cât mai puțin împovărătoare. Austriei trebuie să i se ceară
doar să renunțe la orice amestec în treburile Germaniei și să nu împiedice
transformarea neputincioasei Confederații Germane într-o nouă uniune a statelor
germane sub hegemonia Prusiei.......Dacă Austria după înfrângere, va fi de
acord să încheie pacea, aceasta va trebui semnata numaidecât...,,[1].
Mai trebuie menționat că Biarittz era o stațiune unde Bismarck s-a întâlnit cu
Napoleon al III-lea. Acest pasaj, poate cel mai relevant pentru a arăta cum
funcționa filozofia lui Bismarck ne arată complexitatea jocului creionat pentru
a obține supremația în lumea germană. Probabil pentru ceilalți jucători
politici (regi, împărați, generali) acest mod de a gândi și acționa era sub
demnitatea lor.
În acele vremuri Prusia lui Bismarck nu avea
interese și complicații decât pentru supremația în lumea germană. Rusia avea
angajate în Europa de Est, Asia și Imperiul Otoman. Marea Britanie avea de
gestionat un imperiu complicat și era interesată de menținerea unui echilibru
de forțe în Europa. Franța era într-o situație complicată în imperiul colonial,
în Italia dar și Mexic. Austria era preocupată de Italia, Balcani și influența
sa în Confederația Germană. Prusia era înafara acestor complicații, se baza pe
o economie puternică și considera că trebuie să iasă din automatismul existent
și să își vândă sprijinul acelora care oferă mai mult.
În 1856 Bismarck declară că Prusia
conservatoare trebuie să vadă în Napoleon un instrument benefic, că acesta nu
este atât de șiret și că dacă Napoleon este o spaimă pentru lumea germană
respectiv Austria care se temea de dorința sa de expansiune, pentru Prusia
acest fapt este benefic deoarece va face ca Austria să facă concesii mai multe
pentru Prusia.
În 1860 Bismarck este iar în conflict
ideologic cu alți lideri prusaci (gen. Gerlach), în timpul agresiunii franceze
asupra teritoriilor din Italia ale Imperiului Habsburgic.
Bismarck consideră că dacă Austria va pierde
acele teritorii va putea fi silită să se retragă și din Germania, dorea să
folosească această experiență ca un precedent. Este clar că modul învechit de
gândire a generației lui Metternich nu se potrivea lui Bismarck.
Bismarck
era omul timpului sau si i se potrivea teoria evoluționismului, cel mai bine
adaptat va supraviețui.
El
considera că are obligația să evalueze ideile ca forțe în relație cu toate
celelalte foțe relevante în luarea deciziilor și trebuie judecate în funcție de
cât de bine pot servi interesului național. În concluzie, dacă Franța putea
servi unui interes Prusac astăzi, era aliatul Franței, daca mâine Austria putea
servi interesului Prusac, era aliatul Austriei.
Bismarck
credea că alianța cu Austria nu era necesară pentru a menține stabilitatea
interna în lumea germană sau pacea în Europa, el considera că această idee
inhibă Prusia în țelul ei de a unifica Germania.
Strategia
lui Bismark era să slăbească Austria cu orice ocazie.
În
1854, în timpul războiului Crimeii, Bismarck a sugerat ca Prusia să exploateze
ruptura dintre Austria cu Rusia pentru că era oportun.
În
1859, în timpul războiului Austriei cu Franța și Piemontul, Bismarck cerea Prusiei să încurajeze ca războiul
care avea să le obosească pe combatante și
apoi să plece trupele prusace spre sud și să ridice bornele de hotar, să le
pună în ,,raniță,, și să ajungă până la lacul Constanța.
Toate
planurile lui Bismarck nu aveau ecoul cuvenit până când Viena nu a rupt relațiile
cu Rusia după războiul Crimeii. Viena
s-a alăturat adversarilor Rusiei și deci Sfânta Alianță s-a dezintegrat. Acum
se va produce o ,,revoluție diplomatică,, vechile alinațe sau principii de
politica externă s-au rupt.
În
aceste condiții de politică externă dificilă evoluează casa de Habsburg,
dintr-o nefericită strategie își periclitează relațiile politice externe care
îi asigurau o liniște internă.

Viena
lipsită de protecția umor alianțe puternice (Rusia), după războiul pierdut în
1866, cu reale probleme financiare și o tensiune crescută în rândurile populației
a fost nevoită să accepte dubla monarhie.
Guvernul
de la Budapesta a renegociat mereu drepturile și obligațiile sale în raport cu
împăratul. Viena nu a putut să-și mai impună reformele în teritoriul pe care
nu-l mai administra direct. Budapesta a dat o lege a minorităților dar aceasta
nu a fost respectată.
Cum va
fi evoluat situația internă a Imperiului Habsburgic dacă nu pierdea alianța cu
Rusia? Cum va fi evoluat și situația românilor din imperiu? Se ajungea la
formarea unui stat federal?
Bibliografie
1. Kissinger
Henry, Diplomația, Editura All, 2003
2. Jelavich
Barbara, Istoria Balcanilor, secolele al
XVIII-lea și al-XIX-lea, Institutul European
3.
V. A. Zorin, V.S. Semionov, S.D. Skoskin,
V.M. Hvostov, Istoria Diplomației în III
volume, Editura Științifică, București,
4. Lieven
Dominic, Empire, the russian Empire and
Rivols, Yale University Press, 2000
5. Brownstone
David, Franck Irene, Enciclopedia
războaielor de la anul 100.000 ÎHr până în prezent, Editura Lider &
Editura Luceafărul,
6. Dr.
Bodea Oana, Un timp al schimbărilor în
Aufklarung și Vormarz, o istorie comparată,
[1] V. A.
Zorin, V.S. Semionov, S.D. Skoskin, V.M. Hvostov, Istoria Diplomației în III volume, Editura Științifică, București,
1962, pg. 627.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Primăvara de Vâță Daniela Mi a adus azi primavara Un buchet de ghiocei. M-a- ntrebat tare grăbită Ce -o să vreau să fac cu...
-
Aflată în fața unei provocări, mai mult decât în fața uni referat, ce trebuie să fie bine/corect conceput pentru a obține o notă/califica...
-
autor: Elena Mona Panaite Istoriografia românească a rămas cantonată în câteva clișee. Eroul istoric cu un mandat d...